Jako kosmetička spojujete dvě důležité oblasti, jejichž výsledkem je vaše jedinečnost a odlišnost od ostatních. Mám na mysli kombinaci vaší osobnosti s profesionalitou, nebo chcete-li odborností.
Je extrémně důležité vystupovat jako profesionál po celou dobu a také při každé návštěvě vašich zákazníků. Studujete kůži, znáte jak funguje, dokážete poradit jak se správně starat o pleť. Typické pro kosmetičku je bílé oblečení, stejně jako pro lékaře. Měly byste být pyšné na svoji profesi a brát ji opravdu vážně. Proto si myslím, že také pro kosmetickou profesi se hodí určitý etický kodex.
Nikde na internetu jsem nenašla etický kodex kosmetiček, proto jsem cítila intenzivní potřebu sepsat pár pravidel, která podle mě patří ke krásné práci v salonu. Samozřejmě je to dobrovolný a nezávazný kodex a chci vás tímto článekem především inspirovat.
Rozeberme si ale nejdřív pěkně popořadě, co etický kodex vlastně znamená.
Výraz etika vychází z řečtiny a znamená morální principy vztahující se k určitým skupinám lidí. Etika řeší co je morálně správné vůči ostatním a co ne. Konkrétně neetické či nemorální bývá občas označované zacházení se zvířaty, která jsou chovaná v krutých podmínkách.
Nepleťte si prosím etiku s etiketou. Etiketa obsahuje konkrétní pravidla chování v určitých situacích a platí pro všechny stejně a nerozdílně. Např. kdo první podává ruku při seznamování a tak dále. Určitě jste někdy zaslechly rady odborníka na etiketu pana Špačka, jenž působil několik let jako mluvčí bývalého prezidenta Václava Havla.
Etický kodex je souhrn konkrétních pravidel práce v jednotlivých organizacích a profesích. Svůj etický kodex mají novináři, lékaři (Hippokratova přísaha), policisté nebo právníci.
U výše zmíněných profesích jsou kodexy závazné a musí se dodržovat do puntíku, v případě porušení hrozí potrestání a ukončení pracovního poměru či profese. Jiné jsou ale nezávazné a jsou tedy dobrovolné a najdeme je v některých velkých firmách.
Etický kodex sebe-vědomé kosmetičky jsem rozdělila na tři oblasti:
1. Bezpečí zákaznic i kosmetičky
2. Profesní závazek
3. Osobní závazek
– desinfikuji všechny nástroje, které přišly do kontaktu s pokožkou zákaznice
– neošetřuji zákaznice s oparem nebo s nachlazením
– každému klientovi povedu osobní dokumentaci, ve které budu mít zapsaná vážná onemocnění, alergie a užívané léky a tyto informace vždy zohledním před ošetřením a doporučením domácí péče
– nikdy nemíchám více značek pleťové kosmetiky dohromady během jednoho ošetření a tím chráním zdraví klientovy pleti
– neustále se vzdělávám a rozšiřuji si své znalosti v kosmetickém oboru a péči o pleť
– zavazuji se učit své klientky jak o svoji pleť pečovat doma
– nepomlouvám kosmetiku, kterou zákaznice používá doma
– neslibuji nedosažitelné cíle s pletí a pokud uznám, že léčba daného problému není v mých silách, doporučím návštěvu dermatologa
– dodržuji postupy ošetření se značkou kosmetiky, na kterou jsem vyškolená
– vždy poskytuji každému klientovi maximální servis a věnuji veškerý čas po celou dobu jeho návštěvy
– nešířím zdravotní stav svých zákaznic
– nešířím osobní vztahy svých zákaznic
– nepomlouvám klienty mezi sebou
– vždy mluvím pravdu a když si v něčem nejsem jistá, přislíbím informaci ověřit
Jak jsem psala na začátku tohoto článku, jsou to jen mé postřehy z praxe a chci vás jen inspirovat, rozhodně vám neříkám, že musíte dělat vše, co zde píšu 🙂
Co se týká infekčních onemocnění, buďte opravdu velmi opatrná a dejte si záležet na správné desinfekci všeho, co přijde do kontaktu s pletí. I “jen” nastydlá zákaznice vám může znepříjemnit práci. Nejen, že si ošetření neužije, ale vy pak na týden odpadnete do postele s virózou. A to už nemluvím o oparu, který pak můžete předat dalším nic netušícím zákaznicím.
Kombinace více kosmetických značek během jednoho ošetření může způsobit opravdu závažné problémy. Jednotlivé kosmetiky nejsou spolu tzv. kompatibilní a mohou se navzájem natolik vyprovokovat, což může způsobit nehezkou alergickou reakci na pleti zákaznice a pak velmi obtížně budete zjišťovat ten konkrétní spouštěč reakce.
Kosmetika je jedním z nejrychleji se vyvíjejícím oborem a jde doslova dopředu každým dnem. Proto co se jednou naučíte ve škole, nebo na rekvalifikačním kurzu vám opravdu nevystačí po celou dobu vaší profese. Zajímejte se o novinky, choďte na školení, zkrátka buďte v obraze. Zákaznice se vás budou ptát, co si myslíte o tom a tom. Když budete mít aktuální všeobecný rozhled, budou mít k vám zákaznice větší důvěru.
Kdyby jste si měla z tohoto článku odnést jednu jedinou informaci, měla by to být tato: vzdělávejte své zákaznice, jak mají o svoji pleť pečovat doma. Vy během ošetření uděláte pro svoji zákaznici maximum, ale pokud po zbytek měsíce bude používat deset různých značek a ještě k tomu špatným způsobem, budete při každém ošetření začínat od znova. A na výsledky budete čekat tak dlouho, že se jich nedočkáte.
Velmi doporučuji najít si ve svém okolí dermatologa, kterého máte vyzkoušeného a jste s ním spokojená. Můžete si tak po domluvě vzájemně posílat klienty. NENÍ to vaše konkurence, ale partner. Vaším cílem je přeci zákaznici pomoci s problémem.
I když je zákaznice velmi přátelská a svěřuje vám velmi soukromé informace, odolejte jí tuto náklonnost vrátit. Vy jste totiž na jednu stranu sice vrba, ale také profesionál.
Proto si její osobní problémy vyslechněte, ale nehodnoťte. Ženy si kolikrát “JEN” potřebují postěžovat. Nepřísluší vám nijak radit, co má dělat. Zákaznice vaši radu poslechne, ale po čase toho začne litovat a koho začne vinit? Ano, vás. Nejen, že k vám přestane chodit, ale ještě vás všude pomluví. A víte jak jsou pomluvy silnější, než pochvala.
Milá a profesionální s mírným odstupem – to je podle mě jedním ze znaků sebe-vědomé kosmetičky.
Berte svoji profesi opravdu vážně, pracujete přeci s pokožkou a dokážete změnit její vzhled a tím i sebevědomí svých zákaznic.