Co dělat s opozdilci a neomlouvači

30.5. 2020Iva Hynkova868x0

☺️ Je jasné, že se může stát každému, že zrovna v termínu ošetření se objeví něco naléhavého, co má prostě přednost. Horší situace nastává v případě, že vám zákaznice chodí pravidelně pozdě, nebo se už po několikáté vůbec neomluví a nedorazí. A přesně o takových zákaznicích, spíš jak k nim přistupovat, chci dnes napsat.

Nejdřív bych to ale vzala z druhého konce.  Nemůžeme od druhých očekávat že se budou chovat nějakým způsobem a sami to dělat nebudeme. Jsou na to různá přísloví: káže vodu pije víno, nebo  pravidlo z fyziky: akce reakce.

Dejte najevo svým zákaznicím, že si vážíte jejich času. Pak si zákaznice začnou víc vážit vašeho času a bude jim blbé zrušit termín jen proto, že venku třeba prší.

Jak dát najevo, že si vážíte času svých zákaznic?

I. Nepřehazujte termíny

Když se staneme pány našeho času, občas to láká si den udělat trochu jinak, než bylo původně  v plánu. V tomto buďte prosím opatrní, aby se to nestávalo moc často. Jasně, máte školení, lékaře, úřady… Na to si vyhraďte už předem den v týdnu a vše potřebné si zařiďte.

II. Poděkujte zákaznici, že chodí včas

Neberte toto jako samozřejmost. Zákaznice si pak může říct, že je teda asi jedno, jestli přijde včas nebo ne. Řekněte jí to tak, jak to cítíte. Že si vážíte toho, jak vždy přijde na váš termín včas. Že vám to pomáhá, abyste se  tak své zákaznici mohla věnovat na plno a dát jí ten nejlepší servis, který si plně zaslouží.

A když některé zákaznice chodí pravidelně se zpožděním, nebo se z termínu vůbec neomluví, že se vám tím pak komplikuje zbytek dne. Nezacházejte do zbytečných detailů, že Mařenka chodí furt pozdě a podobně 🙂 Důležité je, aby to zákaznice od vás slyšela. Opět nespoléhejte, že si toto sama domyslí.

III. Nenechávejte svoje zákaznice dlouho čekat

Objednáváte si každou klientku tak, abyste měla čas na samotné ošetření, to je přece jasné. Myslete ale taky na alespoň 10 minut na úvodní konzultaci (jaké má od vás očekávání, alergie apod.)  a pak dalších 10 minut na prodej a doporučení domácí péče po ošetření.

Těch zbylých 10 minut do celkové půlhodiny navíc k samostatnému ošetření využijete na úklid lehátka, zapsání informací do karty, nebo vyřízení telefonů. Nebo třeba si dáte něco malého k jídlu… 😉

Na chvilku s dovolením odbočím od tématu

Protože cítím, že je opravdu moc důležité toto opakovat víckrát dokola. A v souvislosti s tímto se nám to navíc tématicky hodí.

Možná vás teď napadá, že 30 minut připočítat ke každé klientce se za celý den nastřádá třeba až 2 hodiny a vy pak nestihnete svých 6, 7, 8 zákaznic za den. Pak mi dovolte se vás zeptat: chcete se upracovat a sedřít z kůže?

Kdo může takové vražedné tempo vydržet 20 – 30 let pět dní v týdnu? Robot asi jo. Možná se teď cítíte při síle, ale věřte mi, že ruce jsou to nejcennější, co máte a postupně se opotřebovávají stejně jako záda. Takže abyste vydržela fit co nejdéle a v plné síle mohla pečovat o svoje klientky potřebujete trochu zvolnit. Ale promyšleně 🙂

Co to zkusit trochu jinak?

Když budete mít pravidelně 6 zákaznic denně, tak si pomalu nestihnete dojít na záchod natož se v klidu najíst. Nebo máte druhou možnost 4 zákaznice za den s tou magickou půlhodinkou (u nových zákaznic), nebo třeba i čtvrthodinkou (u stálých zákaznic) navíc.

Rozdíl je v tom, že dřív nebo později při pravidelné konzultaci a doporučení domácí péče něco prodáte. A z prodeje máte provizi, které říkám rychlé peníze 😉

U těchto 4 zákaznic za den budete mít dostatek času a hlavně energie na prodej domácí péče. Dejte si plán, že každé zákaznici ukážete produkty na doma (pozn. základem úspěchu je, že produkty máte skladem na salonu).

Jestli chcete poradit s plánováním a taky motivací do začátku, tak si přečtěte tento článek:

https://ivahynkova.cz/jak-neztratit-nadeji-v-budovani-lepsi-budoucnosti/

Začněte pozvolna, netlačte na sebe. Nemusíte hned teď překopat celý diář. Vyhraďte si na tento „jiný“ den zpočátku jeden den v týdnu. Až něco prodáte dejte si takové dva dny v týdnu a postupně se tak dostanete na celý týden. ☺️  Dejte si za cíl, že během jednoho týdne prodáte aspoň jeden produkt na domácí péči.

K tomu, abyste začala prodávat potřebujete zpočátku získat praxi a taky sebevědomí v nabízení domácí péče. Proto si to “trénujte” u úplně každé zákaznice. Na každého funguje totiž něco jiného. Někomu stačí, že to má hezký obal, někdo zase potřebuje slyšet zajímavé aktivní látky, nebo výsledky testů o zázračných účincích.

Udělejte si trochu času a na příští týden si vyberte jeden produkt/ jednu řadu, kterou budete nabízet po celý týden všem zákaznicím. Připravte si a napište na papír argumenty, v čem je to skvělé. Představte si sebe, co by na vás zabralo, co potřebujete vy slyšet, než se rozhodnete ke koupi. 

Většina kosmetiček spoléhá na to, že zákaznice to musí přece vědět, že si u vás může koupit krém. Víte co? Nemusí! Chodí především za vámi na ošetření a relax. Málokdy jsou zákaznice natolik uvědomělé, že se samy od sebe budou ptát, jestli si u vás můžou něco koupit.

Nemějte stres, že budete něco vnucovat. V dnešní době reklam v televizi, rádiu, v obchodě nebo v časopisech jsme zvyklí na nabídky. Naučili jsme se přirozeně a rychle filtrovat zajímavé nabídky od nezajímavých.

Proto se zmiňte, že vám třeba tento týden přišlo nové zboží, ve kterém je novinka na dlouhodobou hydrataci v pleti. Hydratace je základním krokem pro zdravě fungující pleť a že pak protivráskové ošetření bude mít ještě lepší výsledky. To jen pro příklad ☺️

A až prodáte svůj první produkt, bude to pocit k nezaplacení! Nejen, že postupně získáte větší sebevědomí, ale budete mít přehled, co zákaznice doma s pletí dělá. A pak taky, nebojme se to říct nahlas, zvýšíte si svoje tržby.

Teď už zpátky k tématu:

Co dělat se zákaznicemi, které pravidelně nepřicházejí na objednaný termín?

Máte několik možností

  • vytiskněte si objednávkové kartičky s termínem ideálně o velikosti vizitky. Můžete na ni nechat vytisknout taky věrnostní program. Tím budete zákaznici motivovat, aby si kartičku nosila u sebe a v peněžence. Občas kartička na ni mrkne a tím se nenápadně připomenete společně s termínem. Pro jistotu si ale dělejte poznámky o nákupech v     zákaznické kartě i nadále 😉
  • další možností  je objednávat takové zákaznice na konec dne. Protože když nedorazí, jdete aspoň domů a nesedíte v salonu s rukama v klíně.
  • anebo si můžete udělat seznam flexibilních zákazníků, kteří můžou přijít prakticky kdykoliv. Je na vašem zvážení, jestli budete mít připravenou tzv. last minute slevu. V tomto případě je to trochu rizikové, že budou čekat pouze na poslední chvíli. Když už chcete dávat slevu, dejte něco malého navíc zdarma jako třeba depilaci v obličeji, denní líčení, barvení obočí a řas, nebo nějaký menší úkon s přístrojem.
  • když víte, kdo má problém s tím přijít včas, nebo aspoň vůbec přijít, věnujte jim extra pozornost. Takové zákaznice si pohlídejte a dva dny před termínem jim zavolejte. A pak den předem ještě pošlete SMSku. Je to pracné, ale ten čase se vám zaplatí v okamžiku, kdy klientka opravdu přijde. 

Nebo si to můžete ulehčit.  Co byste řekla na to, kdyby existovalo něco, co vám ušetří čas zdlouhavým voláním zákaznicím kvůli objednání. A ta stejná aplikace by pak sama automaticky odesílala sms všem zákaznicím s připomenutím termínu.

Víte co? Taková aplikace opravdu existuje, jmenuje se MyFox. Už opakovaně jsem na ni slyšela samou chválu ze všech stran, proto vám ji chci taky doporučit. Co je mi na ni ještě fakt sympatické je její jednoduché ovládání, takže to zvládne i moje máma. Co teda všechno umí?

  • rezervační systém z vašeho webu, nebo také z Facebooku
  • automaticky připomíná zákaznicím termín smskou den předem
  • elektronickou kartotéku vašich zákaznic
  • statistiky kolik která zákaznice u vás utratila
  • je připravená na EET, kdy umí poslat účtenku smskou, e-mailem

Domluvila jsem se s MyFox, že pro moje Sebe-vědomé kosmetičky poskytnou extra delší zkušební období zdarma. Na stránkách nabízejí 3 týdny. Ale díky tomu, že patříte do mé rodiny Sebe-vědomých dostanete zkušební období zdarma na 2 měsíce! 

Stačí, když při registraci na stránkách uvedete do poznámky MYFOX20H a můžete dva měsíce aplikaci zkoušet zadarmo. Pak se rozhodnete, jestli se vám vyplatí, nebo ne. To je myslím super nabídka.

Pro vás, které aplikaci už znáte a chcete si ji rovnou koupit můžete objednávat rovnou kliknutím na tento odkaz www.myfox.cz

Závěr

Okolo tématu opozdilců a nechodičů se ještě točí dvě kouzelná slovíčka: zálohy a pokuty. Ano – ne?

Občas se řeší, jestli dávat zálohy na objednaný termín předem. Tím se zákaznice přímo nepřímo motivuje, aby na termín opravdu přišla, jinak záloha propadne. Můj názor je takový, že zálohy jsou vhodné pouze v případě, že vám bude klientka blokovat déle, než 2 hodiny času. Třeba při více objednaných službách současně.

Nebo pokuty ve výši 60, 70% z částky ceny ošetření, kterou zákaznice zaplatí příště až přijde. Pokuty za nedodržení termínu je podle mně celkem drsné. Samozřejmě je to každého svobodné rozhodnutí, jak k tomu přistoupí.  Vím, že na tomto systému několik salonů funguje. Já bych osobně nechtěla být zákaznicí takového salonu.

Jednou za čas se opravdu může stát každému, že z nějakého důvodu zkrátka nemůže dorazit. Jestli máte opakované opozdilkyně, nebo neomlouvačky, můžete se jich pomocí pokut za nedodržení termínu elegantně zbavit právě pomocí pokut. Mějte podmínky, za kterých pokutu můžete po klientce požadovat někde napsané a vytištěné, ať nevypadáte, že jste si to celé právě teď vymyslela.

Mojí vášní je prostředí kosmetického salonu a vše okolo něj. Předávám své zkušenosti kosmetičkám, které hledají cestu, jak zkvalitnit nabízené služby. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.