Tak schválně, kdo z vás už podlehl trendu korejské kosmetiky a vyzkoušel na vlastní kůži? Věřím, že je vás dost. Anebo třeba ne. Třeba je vás víc, kteří ji pozorují z povzdálí a tlaku sociálních sítí zatím odolávají. Pro druhou skupinu z vás jsem se rozhodla napsat tento článek, ve které najdete hlavní body, v čem je natolik unikátní. A na závěr dám do kontrastu tradiční francouzskou kosmetikou. Na tento článek jsem se moc těšila, protože se mě na to často ptáte.
1) Péče o pleť je podle korejské filosofie mnohem důležitější, než make-up. Pleť musí být především hydratovaná, šťavnatá, zářivá a čistá bez jakýchkoliv nedokonalostí (akné, pigmentové nerovnosti).
Péče o pleť klade velký důraz na čištění. Dalo by se říct, že korejským vynálezem je tzv. double cleanse. Dvojí čištění pleti, při kterém se používá nejdřív odličovací olej, mléko nebo micelární voda, aby se z pleti odstranily nečistoty rozpustné v tucích (kožní maz, opalovací krém apod.).
Následně přichází čistící gel, nebo pěna, která dočistí nečistoty rozpustné ve vodě. Posledním krokem čištění je samozřejmostí tonikum. Korejky mají tedy spíš radši esenci, což je něco mezi tonikem a sérem.
Název esence může být někdy matoucí, protože některé kosmetiky esencí nazývají intenzivnější sérum. Něco na způsob ampulky. Proto vždy čtěte popisek přímo na produktu, abyste jej použili správně.
2) Snad nejvíce typické pro tzv. K-beauty je vrstvení produktů. V některých případech se aplikuje až dvanáct různých vrstev kosmetiky. Trošku šílená myšlenka pro Evropanky, co?
Pokud vás baví vrstvit více produktů na sebe, tak si pamatujte jednoduché pravidlo. Všechno, co na pleť aplikujete po čištění musí jít od nejlehčí konzistenci po nejhutnější. Jinými slovy: od nejtekutějšího produktu po ten nejtěžší.
3) Naprostým základem korejské kosmetiky jsou masky. Pleťové masky s doslova koktejly unikátních, až někdy překvapujících ingrediencí. Jako například šnečí sliz, včelí nebo hadí jed.
Použité aktivní látky v korejské kosmetice také často vycházejí z receptur starověkých čínských léčivých bylin, které mají blahodárné účinky jak na pleť, tak i na celé tělo jako např. ženšen, zázvor apod.
Snad nejznámější jsou tzv. plátýnkové masky (sheet mask). Jsou to jednorázové látkové masky vystřižené přesně na obličej a jsou napuštěné nějakým sérem. Na první dotek jsou velmi chladivé, osvěžující se zklidňujícím efektem. Velmi lehká konzistence séra se do pleti dobře absorbuje, a proto výsledky vidíte okamžitě po odstranění plátýnka.
Pleť je intenzivně hydratovaná, vrásky vypadají menší, textura pleti sjednocenější. Zkrátka ideální instantní krok před aplikací make-upu. Nebo když ráno po probdělé noci potřebujete dohnat chybějící hodiny spánku.
Další korejský „vynález“ jsou tzv. sleep masky. Používají se jako noční krém, jen jsou o něco více obohacené a intenzitu aktivních látek. To je ten důvod, proč se ráno probudíte alespoň o deset let mladší 🙂 Využívají přirozenou fyziologii těla, kdy během noci, zatímco spíme se regeneruje vše, včetně pokožky. Údajně regenerace probíhá mezi 22 až 2. hodinou ranní. Proto se vyplatí chodí spát ve správný čas.
Tělo díky tomu mnohem lépe zpracuje podanou „infuzi“ účinných látek. Nejvíc si těchto účinků užívá pleť suchá, zralá a poškozená sluníčkem. Sleep masky se doporučují používat hlavně při změnách počasí, kdy se pleť musí vypořádat se změnou klimatu a potřebuje doplnit hydrataci na maximum společně s opravou ochranné bariéry pokožky (kyselina hyaluronová, mořské řasy, ceramidy, bambucké máslo, makadamiový olej a spoustu dalších).
Slupovací masky se nanášejí jako krémové, po čase ale zaschnou a následně se sloupnou. Tento slupovací efekt dělá určitý typ peelingu, proto se doporučuje spíš pro pleť s ucpanými póry a akné. Není to tak dlouho, kdy byly hitem černé slupovací masky, na které jste viděli „celý“ obsah póru. Na internetu jste určitě viděli videa, jak velmi bolestivě strhávali tyto masky skoro až s kůží. No hrůza. Osobně nejsem moc fanouškem těchto slupovaček. Trochu něco jiného s opačným efektem jsou alginátové masky, ale ty jsou většinou určené pro salonní použití. A ty mám osobně moc ráda.
Bublinkové masky, které na pleti připomínají, jako kdybyste si na obličej nanesli prosecco. V bublinkách jsou mikronizované (na velmi malé částečky roztříštěné) aktivní látky. Jak bublinky praskají, okysličuje se tak pleť, a tím dosáhnete rozzářené pleti.
4) Dokonalým tvarem obličeje je písmeno V. Čelisti i brada musí být výrazné a objem je v lícních kostech, v líčkách. Přirozeně většina z nás má tento tvar obličeje do 25 let, pak objem z tváří začne pomalu ale jistě padat až kolem padesátky máme objem přesunutý na čelistech a trochu i pod nimi. Proto Korejky namísto invazivních zákroků přistupují k různým masážním pomůckám, které jim pomůžou udržet dokonalý tvar obličeje co možná nejdéle.
5) Gua Sha je nástroj k tvarovací masáži obličeje pro co nejdéle zachovaný, nebo obnovení právě písmena „V“ v obličeji. Uvolňuje svaly a spolu s nimi taky hlubší vrásky. Masíruje se naolejovaná pleť směrem od středu obličeje směrem ven až ke spánku. Důraz se klade na lícní tváře a hranu čelisti. Údajně se účinky masáže ještě více podpoří, pokud během ní ležíte. Tělo tak nemusí zápasit s gravitací.
6) Jade roller. Je další pomůckou k masáži obličeje. Hlavní rozdíl oproti Gua Sha je tvar. Gua Shou tvarujete obličej, uvolňujete svaly, když zatlačíte víc. S menším tlakem podpoříte detoxikaci obličeje a zmenšíte otoky. Kdežto Jade roller je díky tvaru válečku skvělý především pro odstranění otoků pod očima, ale také otoků celého obličeje. A navíc podpoří příjemný pocit relaxace.
Oběma pomůckami se také dopomůže pleť prokrvit a dosáhne se tak ideální rozzářené pleti a lepšímu transportu důležitých živin. A o to v korejské filosofii péče o pleť jde především.
7) Samozřejmě vývoj jde neustále dál. Nové typy produktů, neobvyklé aktivní látky a překvapivé metody pro obnovení mladistvosti. Kdo ví, co se na podzim objeví za novinky.
Korea: světlá zářivá mladistvá pleť
Evropa: hydratovaná a mladistvá pleť
Asi největší rozdíl od K-beauty v porovnání s Evropou je ten, že většina Evropanek se k dosažení dokonalé pleti zaměřuje na zakrytí pleti make-upem.
Další specialita Evropanek je většinou používání všech kroků péče o pleť z jedné řady stejné značky, kdežto Asiatky rády kombinují a mixují. Ale jak jsem psala na začátku, globalizace tyto jedinečnosti pomalu stírá a už to není tak jednoznačné. A to platí i o dalších bodech, které budou následovat.
O Evropankách se tvrdí, že se než na složení, zaměřují hlavně na účinnost kosmetiky. Jinak řečeno, co se na produktu píše, že s pletí udělá. Evropanky konkrétně hledají produkty hlavně s hydratačními a omlazujícími účinky.
Velmi záleží, odkud je kosmetická značka původem. Ty více severně položené mají za cíl pleť chránit před chladnějším podnebím. Naopak ty jižněji položené mají obecně lehčí konzistence, protože se delší část roku potýkají se sluníčkem.
Podobné klima, jako je u nás, má třeba Francie, nebo Německo.
Když se řekne Francie, každého napadnou typické silné stránky, čím se ve světě proslavila: kuchyně, móda, parfémy a samozřejmě kosmetika. A jaké speciality pocházejí přímo z Francie?
1) Thalassoterapie: jak se v některých zemích včetně té naší využívají přírodní blahodárné prameny pro léčbu různých zdravotních potíží, Francie nikdy nebyla pozadu. Slovo thalassa je převzato z řečtiny a znamená moře.
Proto Thalassoterapie využívá především účinků moře, které je bohaté na minerální látky a stopové prvky. Zajímavostí je, že naše tělo si je samo nedokáže vyrobit, proto je musíme neustále doplňovat. Jsou důležité pro nespočet procesů důležitých pro zdravé fungování celého těla.
2) Francouzi nepečují jen o pokožku obličeje, nezapomínají na pokožku celého těla. Důkazem je další typická procedura, se kterou se můžete setkat právě tam. Je to Vichy sprcha. Jejíž domovinou je lázeňské městečko Vichy.
Sprcha má pět až sedm hlavic zavěšených na tyči, která kopíruje celé tělo od horní části zad až po chodidla. Člověk leží na břiše. Sprcha je buď samostatná procedura, nebo součást tělových zábalů, nebo peelingů. Tlak vody umožňuje masáž celého těla, při které se typicky střídá teplá voda se studenou. Uvolňuje tak napětí tělové i psychické.
3) Ve Francii se setkáte se dvěma typy lékáren. Lékárna, která se zaměřuje klasicky na léky. A pak druhý typ lékárny, kde Francouzsky nakupují kosmetiku. Má v sortimentu taky léky, ale více se zaměřuje na péči o pleť. Ve Francii je mnohem méně řetězců, než u nás. Proto jsou častěji v osobním vlastnictví a s tím je spojený také zákaznický servis a znalost lékárníků.
Věděli jste, že je micelární voda vynález původem z Francie? Důvodem byla velmi tvrdá voda, která pleť extrémně přesušovala. A micelárka nahrazovala oplachování obličeje vodou z kohoutku.
Návštěva kosmetických salonů spojená s nákupem salonní péče určené pro domácí použití je ve Francii výsadou jen určitého procenta žen. Protože ceny kosmetického ošetření v hlavním městě jsou opravdu úplně jinde, než například u nás. Extrémem je jeden salon, kde ošetření od majitelky se speciální liftingovou masáží stojí přes 300 EUR (cca 7 tis. korun).
Když už někam Francouzsky zajdou, je to spa, kde pečují o celé tělo výše zmíněnými procedurami.
A co česká kosmetika? Ta na mě působí dost tradičním pojetím, co se týká obsažených aktivních látek. Cena bývá většinou dostupná, protože se používají lokální aktivní látky. A vyrábí se taky na naší půdě, takže se dost ušetří za dopravu a spoustu dalších zprostředkovatelů. Osobně moc ráda zkouším českou kosmetiku a nestačím se divit, jak velký kus cesty za posledních pár let ušla.
Některé značky se už docela dost blíží standardům lepších zahraničních kosmetických značek. Ať je to vůně, konzistence, obal a taky výsledky na pleti. Co se týká filosofie, je mnohem bližší francouzské, než korejské. Méně produktů je více.
Korejskou kosmetiku můžeme vystihnout jedním slovem, intenzivní. Osmi až dvanácti kroková denní péče, vrstvení a neotřelé aktivní látky v kombinaci s cenově dostupnou cenou ji přináší zasloužené místo pozornosti.
Když se ale zamyslím nad tím, z kolika kroků se skládá jedna rutina, tak se jedna aplikace osmi až dvanácti různých produktů přiblíží k dražší variantě kosmetické péče. Byť pořizovací cena jednoho produktu je třeba nižší. Takže otázkou je, zda by měla korejská kosmetika až takové účinky, kdyby se používalo jen „pár“ kroků…
V porovnání s evropskou péčí o pleť, která je výrazně minimalistická a skládá se ze tří až pěti kroků nanejvýš. Většinou se počet produktů zvyšuje úměrně s přicházejícím věkem. I když se musím přiznat, že já to mám jak kdy a jak mám náladu. Někdy mi stačí tři kroky, někdy to rozjedu o něco víc 🙂
Další typickým prvkem nejen Korejek, ale většiny obyvatel Asie je světlá barva pleti. Proto používají vysoké ochranné faktory a chrání si pleť před sluníčkem jak to jen jde. Je pravda, že tento trend se už dostal taky do Evropy, i když zatím ve výrazně menším měřítku, než na východní části zeměkoule.
Takže za mě, pokud vám korejská kosmetika vyhovuje, proč ne. Jediné, čeho bych se bála, je překombinování té velké spousty produktů a aktivních látek. Na vlastní oči jsem v salonu nejednou viděla pleti, které si tímto trendem víc uškodily a potřebovaly usměrnit. Jak ve správném použití produktů a taky pořadí. A taky ve výběru aktivních látek s ohledem na aktuální potřeby pleti.
Každá pleť snese jiný koktejl aktivních látek. Výběr vlastní sady produktů péče o pleť je velmi osobní záležitostí. Ať už zvolíte korejskou nebo evropskou, je to jen na vás. Respektive, záleží vždy na vaší pleti, jak reaguje.
Někdy se cesta k nalezení těch kosmetických produktů, které vyhovují právě vám, neobjede bez omylů a přešlapů. Buďte vždy opatrní, když zkoušíte nové produkty. Vždy novinky zařazujte postupně. Když se po týdnu pleť nijak nebrání, můžete přidat další nový krok péče. V opačném případě okamžitě víte, že vám produkt nesedl.
No a pokud máte v kosmetické džungli stále zmatek a nevíte, podle čeho vybírat kosmetiku a jak vůbec poznáte, co vaše pleť potřebuje, mám pro vás řešení. Napsala jsem knížku, kde se na jednom místě dozvíte vše, abyste se dokázaly zorientovat ve své pleti a taky v kosmetických produktech.